Verdwaald in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne Kuik - WaarBenJij.nu Verdwaald in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne Kuik - WaarBenJij.nu

Verdwaald in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Hanne

16 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

De eerste week zit erop. Pleuni en ik wilden het lekker rustig aan doen dit weekend omdat we behoorlijk druk zijn geweest met stage. Dat ging helaas niet helemaal door..

Op dit moment huren we een fiets voor 4 euro per dag. Dat klinkt heel weinig maar als je die fiets meer dan 6 maanden nodig hebt wordt het toch wel duur. Dus zaterdag zijn we naar een fietsenwinkel/sociale werkplaats geweest waar ze fietsen verkopen die tussen de 100 en 150 euro zijn. Wat ook heel fijn is, aan het einde van de stageperiode kun je de fiets weer aan hun terug verkopen!

Daarna wilden we naar de Hermitage mall, het grootste winkelcentrum van Suriname. Je krijgt er vast een beeld bij van een enorme overdekte markt, maar het is niet veel groter dan de Saturn bij ons. Vanaf de fietsenwinkel is het zo'n 15 min fietsen, mits je de afslag niet mist. Ik en Pleuni waren al zo'n 3 kwartier rechtdoor aan het fietsen totdat we het vermoeden kregen dat er iets niet klopte. Toen we de kaart erbij pakten bleek dat we helemaal van de kaart waren, letterlijk. Op het heetst van de dag, terend op 1 boterham en met nog maar een beetje water opzak moesten we dat hele eind weer terug. Ik had er nog aan gedacht om me goed in te smeren, maar Pleuni was dit vergeten. Bij de Hermitage Mall werd duidelijk dat Pleuni dringend zonnebrandcrème en lange kleding nodig had. Gelukkig was er een leuke kledingwinkel en een goede drogist. Al met al hebben we een fietstocht gemaakt van bijna 3 uur met 30 graden. Een voordeel, we hebben al wel een mooi en groot deel van de stad gezien!

De avond ervoor zijn we wezen zwemmen bij Zin, een guesthouse waar heel veel stagaires samenkomen. We zijn daar naartoe gegaan met de twee buurmannen en onze huisgenoot. Daar hebben we een groep Nederlanders ontmoet en de hele avond lummeltje gespeeld in het zwembad. We zijn ook naar Broki's geweest, een bar waar veel locals zitten en waar je foute nummers kun karaoken. Een groep SPH'ers waren de verjaardag van een meisje aan het vieren en wij hebben ons aangesloten. Het grappige is dat we doordeweeks nauwelijks stagaires tegenkomen, maar in de weekenden zijn ze overal.

Zaterdagavond is Rabea aangekomen, het meisje dat ik al kende van de opleiding. Ze heeft een goede vlucht gehad, maar op het vliegveld had ze even een tegenvaller. Ze had haar bankpas niet op de wereldstand gezet, waardoor ze geen geld kon pinnen. Uiteindelijk heeft ze een taxi gepakt en heeft ze een seintje gegeven toen ze voor de deur stond. Wij zijn toen met geld naar beneden gerend om de taxichauffeur te betalen. Zondag hebben we weer een eind gefietst, dit keer de andere richting op. We hebben een fiets gehuurd voor Rabea en daarna zijn we doorgefietst naar haar stageadres zodat ze zeker wist waar ze heen moest op haar eerste stagedag. Als lunch heb ik voor het eerst pom gegeten. Dat is een soort aardvrucht die in de oven wordt bereidt met stukjes kip. Het ziet er smerig uit, maar het was heel lekker!

Na een leuk weekend is het nu weer tijd om aan de slag te gaan op kantoor. Jullie thuis een fijne week!

Groetjes.

• 16 Februari 2015 - 22:49

Mam:

Mooi! Het eerste echte avontuur is binnen! En genoeg mensen om een fijne tijd mee te hebben. Dit klinkt als een heel geslaagde eerste week! Het doet me goed om dit allemaal te lezen en ik geniet ervan, ook van je eerste foto's. Dikke knuffel van mams!!

• 26 Februari 2015 - 22:06

O(m)(p)a:

Hoi Hanne,

Nog even geen bericht maar een test of dit schrijven je deze keer wel bereikt.
    Zal mij benieuwen.

Opa