Suriname is een feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne Kuik - WaarBenJij.nu Suriname is een feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne Kuik - WaarBenJij.nu

Suriname is een feest!

Blijf op de hoogte en volg Hanne

27 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hi,

Afgelopen week zijn er weer een paar leuke dingen gebeurd die ik graag wil delen.

Precies een week terug was de baas jarig. Afgezien van gezamenlijk lunchen en taart eten had ik er verder niet iets bijzonders van verwacht. Maar op de dag zelf kwam Jorge ons uitnodigen om zijn verjaardag te komen vieren. Hij had Gio en Keizer (twee artiesten uit Nederland) laten komen en verzekerde ons ervan dat er genoeg eten en drinken aanwezig zou zijn. Toen we daar rond half 9 aankwamen bleek dat er nog een kinderfeestje bezig was. Overal liepen schattige kindertjes waarvan de helft al in slaap was gevallen in de armen van de ouders. De bedoeling was dat de kinderen naar bed zouden gaan en dat de volwassenen de afterparty gingen voortzetten aan de achterkant van het huis (lees: villa). Daar was het super gezellig. We hebben met veel mensen een praatje gemaakt en ze lijken ook oprecht geïnteresseerd in je. Het voelt als ‘ one happy family’ die je met alle liefde ontvangen. En met drank. En met eten. Dat laatste hebben we geweten. Pleuni en ik hadden al avond gegeten, maar dat excuus konden we niet gebruiken. We moesten en zouden de lekkerste hapjes van Suriname proberen. En lekker waren ze!

Zaterdag zijn we met de bewoners van de Waaldijkstraat naar Zha Zha Zhu geweest, een club waar je alle bakra's (bleekscheten) tegenkomt. De Surinamers staan om de dansvloer heen te observeren en proberen je aandacht te trekken. Wel vreemd om te zien dat de Nederlandse meiden op hun sneakers en zonder ritme gevoel meer aandacht trekken dan de van kop tot teen opgedofte Surinaamse dames. Het is hier ook wel fijn dat je na het stappen met de taxi naar huis gaat. In Breda stapte ik dan op mijn fietsje, maar hier is dat geen slim plan. Een ritje met de taxi kost nog geen 10 SRD (2.75 euro).

Gisteren was het een nationale feestdag, namelijk de Dag van de Revolutie. De avond ervoor kwam de hele stad bijeen op het revolutie plein. De gelegenheid werd vooral gebruikt om de partij van Desi te promoten. De verkiezingen komen eraan en dat is hier een zeer belangrijke gebeurtenis. Wij zijn ook even wezen kijken en de sfeer was heel goed. Er was zo'n 50.000 man op de been maar er was plek voor iedereen. Naast de gebruikelijke speeches was er ook muziek en entertainment. Pas nu werd het ons duidelijk hoe hecht de bevolking hier is en hoe levendig de stad is. Iedereen was vrolijk en had het enorm naar z'n zin.

De Dag van de Revolutie was voor ons geen vrije dag. Wij vertrokken 's morgens om 9 uur naar Berg en Dal, een resort dat zo'n 1.5 uur rijden vanaf de stad ligt. Ik en Pleuni stonden keurig klaar om 9 uur en niemand was er nog. Pas om half 11 was iedereen aanwezig en konden we vertrekken. In Nederland zou je een flinke preek krijgen als je zo laat komt, maar hier is dat niet zo'n punt. Na iets meer dan een uur met de bus kwamen we bij het prachtige resort. Het is een groot terrein met een heleboel lodges en het ligt midden in het groene gebied. Het ligt pal aan de rivier en met het bootje vaar je naar een naastgelegen gebied. Hier kun je met de kabelbaan over de rivier of lekker chillen in 1 van de hutjes. Lustig Events overweegt om daar een evenement te organiseren, vandaar dat we de locatie gingen bezichtigen. Nadat we een rondleiding hadden gekregen en heerlijk hadden geluncht, hebben we een brainstorm sessie gehouden. Met het hele team zaten we in een strandtentje aan het water. De perfecte plek om veel inspiratie op te doen. Net als al het andere ging de vergadering iets wat ongeorganiseerd. Maar iedereen kwam met hele goede ideeën en het was leuk om alle koppen bij elkaar te steken en op een ontspannen manier te brainstormen. Het plan was ook om te gaan zwemmen, maar het weer was behoorlijk slecht. Het regent de laatste tijd aardig veel helaas. En ondanks dat we moesten 'werken' op onze vrije dag heb ik een super dag gehad!

Op stage begint de stress nu een beetje in te slaan. We gingen vandaag door de checklist en er moet nog aardig wat geregeld worden. Nog een weekje flink hard werken en dan volgende week vrijdag mag ik met trots zeggen dat ik meegewerkt hebt aan het organiseren van een evenement!

Zijn jullie nieuwsgierig naar hoe het is om in Suriname te wonen en wat voor cultuurverschillen er nou precies zijn? De volgende keer zal ik jullie dat vertellen!

Nu lekker naar bed,

Groetjes van mij.

• 27 Februari 2015 - 10:08

Mam:

Hoi Han, hier word ik zo blij van! Een heel mooi verhaal van een heel mooi leven! Ik hou van je!

• 27 Februari 2015 - 10:16

Rob:

Of je houdt je heel groot of je hebt het echt heel erg naar je zin ;-).
    Ondanks t feit dat we er zelf maar een paar weekjes waren herkennen we direct een boel van Suriname in je verhalen. Leuk om te lezen. Heel veel plezier en natuurlijk succes komende week met je eerste echte event. Grtz!

• 27 Februari 2015 - 14:02

Fons:

He mooie bakra van me, Fa Waka?
    Mooi verhaal. Lijkt mij heerlijk om een tijdje in Suriname te verkeren. Super dat jij het echte leven leert kennen, midden tussen de mensen. Heb alle vertrouwen in een goed georganiseerd event door jou, no spang.
    Ik kan niet wachten tot de volgende story. Adyosi

• 27 Februari 2015 - 22:06

O(m)(p)a:

Hoi Hanne,

Wat een verhalen! Ondanks het feit dat we nooit in Suriname waren, herkennen we het leven in de tropen. Open, hartelijk, grote families waarvan je zomaar deel uitmaakt, drank en vooral heel veel eten. De klok lijkt ook in Paramaribo een westerse uitvinding. Brainstormen aan het strand hebben we nog nooit gedaan; wat een ervaring. Na lezing van alles lijkt het ons niet eenvoudig om plezier en werk gescheiden te houden. Onze jaloezie op je verblijf daar neemt grootse vormen aan. Wie de reacties op jouw verslag leest, zal tot de conclusie komen dat meerdere mensen daar last van hebben. Een is al met een studie Surinaams begonnen........
    Veel sterkte in de komende werkweek. Het wordt vast een geslaagd event. We zijn nieuwsgierig naar jouw verslag daarvan.
    Liefs en een kus van o(m)(p)a