We zijn er! - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Hanne Kuik - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Hanne Kuik - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Blijf op de hoogte en volg Hanne

10 Februari 2015 | Nederland, Nieuwegein

Hoi,

Daar zijn we dan. In Paramaribo, een stad waar ik tot nu toe alleen de taal als gelijkenis kan zien met Nederland. Mijn hoofd zit helemaal vol met nieuwe indrukken die nog even verwerkt moeten worden. Maar het eerste gevoel is goed.

Bij aankomst op het vliegveld zouden we opgehaald worden door een taxiservice. De reservering was helaas niet goed doorgekomen en daardoor stonden wij een tijdje met onze veel te warme kleding te wachten bij de uitgang. Uiteindelijk hebben we met 2 andere meiden en een Nederlandse man een taxi genomen. Met 4 meiden op de achterbank maakt de eerste ontmoeting wel speciaal. We zaten helemaal op elkaar, en dat voor meer dan 2 uur lang.

We zijn afgezet bij guesthouse Zus&Zo, want onze huurwoning wordt momenteel nog gerenoveerd. We hebben een kamer met 4 bedden, aangezien de andere kamers al vol zaten. De twee lege bedden hebben ook een functie gekregen, ze liggen bezaaid met onze spullen. Morgen worden we opgehaald door onze huisbaas Jerrol om ons en onze spullen te vervoeren naar ons appartement. We hebben al gezien dat het er heel netjes uitziet en dat de locatie een stuk gunstiger is.

Zondag hebben we de stad al even verkend. Op zondag is het heel rustig op straat en is vrijwel alles gesloten. We hebben fietsen gehuurd en we hebben een rondje rond de stad gedaan. We zijn bij een Chinese markt geweest en even had ik het gevoel dat ik weer in Azië was. Overal Chinezen die als kippen door elkaar aan het rennen waren. Maar het fruit is daar heerlijk vers!

Fietsen. Mijn god. Wij zijn twee Hollandse dames, dus gewend om te fietsen, maar hier in Paramaribo is het echt een uitdaging. Allereerst rijden ze hier links, dus bij elk kruispunt is de vraag: Waar moet ik heen? En daarnaast zijn er slechts een paar fietsers. De rest vervoert zich met een auto en houdt weinig rekening met fietsers. Vrijwel elke auto die langskomt toetert en dan moet je zelf gokken of dat is omdat ze interesse in je hebben of omdat je volgens hun in de weg rijdt.

Paramaribo ontwaakt al vroeg. Wij moeten om 8 uur beginnen met stage en als wij naar kantoor fietsen is het super druk op straat. De eerste dag zijn we daarom ook vroeg vertrokken. Eenmaal op locatie werden we ontvangen door Sanjay, één van de event managers. De andere event manager is Shivani, onze stagebegeleidster. Met zijn vieren delen we een kantoor. In hetzelfde gebouw bevindt zich ook het zusterbedrijf Zajofa, die is verantwoordelijk voor het verhuren van al het technisch materiaal dat wordt ingezet bij een evenement. De twee directeurs zitten boven ons kantoor, maar daar hebben we niet dagelijks mee te maken. 6 maart is het eerstvolgende evenement, het Phagwa festival. Dat is hier een nationale feestdag en Hindoestaans van origine. Een heel kleurrijk festival, want iedereen mag elkaar met gekleurd poeder versieren. DJ Chuckie komt over vanuit Nederland en het schijnt 1 van de grootste evenementen van het jaar te zijn. Ik ben benieuwd! Tot nu toe heb promotie op Facebook gedaan en mensen voor een promotie filmpje geregeld. Vanaf morgen ga ik alle verschillende partijen die deel uitmaken van het evenement bellen en contract ondertekeningen verrichten. Het wordt zeker niet op z'n Surinaams 'achterover hangen'. Het wordt hard werken, maar wel een leuke uitdaging!

Dat was hem voor nu. Binnenkort weer een nieuw verhaaltje!

Kus Hanne

• 10 Februari 2015 - 23:04

Annabel:

Hee mops!

Nu al zoveel nieuwe ervaringen, super leuk! Gelukkig is je aankomende appartement mooi, kan je er jullie eigen plekje ff van maken. Ben super benieuwd naar foto's!
    Veel plezier met je werk. Klinkt super coolie. En ik spreek je snel weer doe voorzichtig!!
    xx Annabel

• 11 Februari 2015 - 07:31

Tineke:

Gaaf Hanne. Klinkt helemaal leuk en brings back good memories! We hopen dat je ook nog een beetje tijd hebt om te ontspannen. Al ontdekt hoe HET terras van Paramaribo ook alweer heet?

Groet, vanuit een hectisch Utrecht. Het loopt storm bij onze huizenverkoop, dus overdag zijn we gewoon (project)manager, maar 's avonds en in het weekend schoonmaker en makelaar (schoonmakelaar ;-))). Pfffffff.

• 11 Februari 2015 - 12:32

Rob:

Uhhh. Ik kan je vertellen dat als ik om 8:00 over de A2 rijd het ook al best wel druk is. Alleen ben ik niet op de fiets. Wij vonden het vooral ook erg warm op de fiets. En dat toeteren zal wel aandacht zijn; zo hebben wij het opgevat :-). Veel plezier met de organisatie van het kleurenfestival! Grtz.